tirsdag den 4. august 2015

En stille dag i nettene, med tårnfalken som højdepunkt

04-08-2015

Dagen startede som den plejer 04.00, med åbning af samtlige net. Alle net blev åbnet, inklusiv et net Craig og jeg satte op i går aftes mellem Ø6 og Ø7. Nettet brugte vi i går til at fange nogen svaler i, hvor der hurtig var gevinst med 2 digesvaler. Der er ikke rigtig så meget af skrive om i dag, med kun 43 nye mærkninger fra 4-10. Vi kunne allerede mærke da vi åbnede døren klokken 4, at denne dag vil blive stille og rolig, da der næsten ingen lyde var. Haven var i nattens løb, blevet tømt for fugle. Dog ved 9 tiden fik jeg lov til at pille ud og ringmærke min første tårnfalk nogensinde. Den røg i N5, men da jeg kom løbende hen til den, fløj den ud og heldigvis over i N4. Lydia kom til undsætning, og vi gav Craig en dejlig overraskelse i ringmærker skuret.
En glad ringmærker med ny art, foto: Lydia
Nettene er lige blevet lukket, da det døde mere og mere ud. Måske vi åbner nettene igen efter senere, da gårsdagens sene åbning af nettene gav nogen rigtig fine ting. At nævne blev gul vipstjert, digesvale og husrødstjert nye for mig, derudover for hele dagen, var der gode tal af gærdesangeren, som vi i alt fangede 39 af, 6 om aften.

Todays' ringing:
Tårnfalk/ Common Kestrel 1
Rødstjert/ Redstart 1
Gulbug/ Icerine Warbler 7
Gærdesanger/ Lesser Whitethroat 8
Tornsanger/ Whitethroat 6
Munk/ Blackcap 2
Løvsanger/ Willow Warbler 6
Stær/ Starling 3
Tornirisk/ Linnet 5
Gulspurv/ Yellowhammer 1
Total: 43 new ringing

Gert har lige hentet Lydia, og de skal have en hygge dag sammen, med noget sommerfuglehalløj og måske dejlig mad?? Craig har lagt sig til at sove, og jeg tror også, at jeg går den vej efter at jeg er færdig med oplægget. 
Måske vi åbner nettene igen efter søvnen er blevet indhentet lidt, hvis der altså er kommet flere fugle i haven. Det vil tiden vise, nu slutter vi af herfra.

Anton Liebermann 


Ingen kommentarer: