lørdag den 1. august 2015

En dejlig dag i syden

01-08-2014

I dag blev det min tur til at skrive på bloggen. Da Lydia ikke fik hele dagen med, da hun desværre døjede med lidt sygdom da nettene skulle op. Hun fik dog lov til at sove længe, og virker på nuværende tidspunkt ud til at virke i bedring. Vi håber og tror hun er ved Craig og min side i morgen. Craig åbnede faktisk nettene selv, da mit vækkeur drillede en del i morges. Heldigvis vækkede han mig lige før første netrunde, så jeg gik heldigvis ikke glip af noget :)
Første runde gav en aflæsning af en tornirisk, så vi havde egentlig regnet med at det ville blive en afslappende morgen. Men 2 runde ville det anderledes!!! Der sad mere end 3 fugle i hvert net på hele runden, pånær nogen få. Så der lå stadig fugle i poserne, da vi blev nød til at gå 3 runde. Med hårdt arbejde fik vi klaret alle fuglene til 4 runde. Efter det gik det ligeså stille død. Det kan jeg kun være glad for, fordi så fik jeg lov til at få nogen nye ringmærkningsarter i form af tornirsk, rørsanger, kærsanger, stær og træløber. Nogen aflæsninger fik jeg også lov til, og mærkning af måske 20 fugle i alt. Så jeg er meget meget tilfreds med dagens læring :) Vi lukkede nettene klokken 10, da Louis og Anders havde godt gang i trækket ude på odden, og det ville vi være en del af.
Det var dejligt at mærke trækket i dag, det er jo derfor jeg lige nu befinder mig her. 67 hvide storke tog turen sydpå over Gedser by omkring klokken 10. Udover det nogen skovpibere i nettet og selvfølgelig træløberen der besøgte haven i dag.
Efter en tur til brugsen efter vi havde lukket nettene, drog jeg også ud til Danmarks sydligste punkt. En duehale sad i haven på vej derud, som jeg fik fine billeder af. 


Et uredigeret billede af duehalen, ikke engang beskåret, foto: Anton Liebermann


Ude på odden så jeg nogen vadefugle som lille kobbersneppe, hjejle, strandskade og de havde nok også flere vadefuglearter før jeg kom.

Men dagens total af nye mærkningen:
Skovpiber/ Tree pipit 2
Rødstjert/ Redstart 1

Kærsanger/ Marsh Warbler 18
Rørsanger/ Reed Warbler 4
Gulbug/ Icterina warbler 11

Gærdesanger/ Lesser Whitethroat 17
Tornsanger/ Whitethroat 8
Havesanger/ Garden Warbler 6
Gransanger/ Chiffchaff 1
Løvsanger/ Willow warbler 4
Træløber/ Treecreeper 1
Stær/ Starling 4
Grønirisk/ Greenfinch 2
Tornirisk/ Linnet 4
Gulspurv/ Yellowhammer 1
Total: 84 + 17 recaptures : 101 total

Nu har vi lige fået besøg af Emil, som vil overnatte her i nat. Han leder efter nogen høsommerfugle, svalehaler og måske en galathea hvis han er heldig. Så han skal have held og lykke med sin sommerfugle eftersøgning i morgen. Nu vil jeg lave noget aftensmad, så jeg er klar til morgendagens oplevelser. Måske jeg kan få endnu mere erfaring i morgen, det vil tiden vise :)

Anton Liebermann





Ingen kommentarer: