mandag den 11. maj 2015

Gammel havesanger

Vejret til morgen var spændende med så godt som ingen vind og vind fra syd-øst og lidt skyet.
Da jeg så kom ned til nettet F3 lå nettet væltet og den nederste del af stolpen var knækket, men da det var helt mørkt kunne jeg ikke gøre meget og ved næste net F4 var også væltet da et snørre var knækket.
På runden kort efter fik jeg så ordnet og sat begge net op igen.
Da jeg var ude i går om eftermiddagen for at tjekke nettene efter den hårde vind var alle net i orden, men de var så blæst ned pga slid efter og heldigvis var de rullet godt sammen da de blev lukket dagen før.
En havesanger som Hans havde mærket som 2k+ i 2010 blev fanget i dag så det var en gammel fugl som har fløjet mange tusinde km i sit liv da den overvintre i Afrika.

Måske er det denne som Hans Lind mærkede i 2010 Henrik Jørgensen genfangede idag
Copyright © Gert Jeppesen

På denne tid af året kan man nogle gange sætte køn på han-fuglene da de er så revirhævdende at de synger i hånden.
En bogfinke gjorde det i dag lige da jeg havde pillet den ud af nettet og selv fra posen sang den.
Nu er bogfinken nem at kønsbestemme uden fangst, men sjovt var det nu stadig.
I eftermiddags kom Johanne som skal tage over efter mig i morgen, hvor jeg dog deltager indtil middag inden turen går hjem igen.
Dagens mærkning:
Jernspurv/Dunnock - 2
Solsort/Blackbird - 1
Gærdesanger/Lesser whitethroat - 8
Tornsanger/Whitethroat - 9
Havesanger/ Garden warbler - 3
Munk/Blackcap - 2
Skovsanger/Wood warbler - 1
Gransanger/Chiffchaff - 1
Løvsanger/Willow warbler - 1
Bogfinke/Chaffinch - 1
Grønirisk/Greenfinch - 2
Tornirisk/Linnet - 3
Total - 34

Blog Henrik Jørgensen

Ingen kommentarer: