fredag den 22. maj 2015

En pæn majdag

Det var koldt i morges da vi kom ud for at sætte nettene op, selvom det var næsten vindstille gik der et par timer før solen fik fat og begyndte at give lidt varme. Solen står nu om ved femtiden så nettet skal være oppe inden klokken 4.15. Det er godt nok tideligt at stå op, men det er det hele værd når man ser solen stå og hører haven vågne. Indtil ved syvtiden havde vi fugle på alle runder, derefter begyndte det at tynde ud og der kom ikke mange nye fugle til. Vi nåede op på en total på 27 arter fordelt på 11 arter, hvilket hvis er meget pænt på en majdag.

Solopgang over stationshaven

Dagens fangst har været domineret af sangere, flest Havesangere og Tornsanger. Men også en del Gransangere, som vi ellers ikke har haft mange af de sidste dage. Acrocephalus sangere har vi ikke haft idag selvom de ellers var begyndt at komme den anden dag.

Igen idag har der ikke været mange trækfugle at se fra haven. Der har bl.a været Knortegæs, Splitterner og Toppet skallesluger. Mest spændene har det været at Johan hørte en kaldende Biæder, desværre hørte jeg den ikke. Vi undrer os over det manglende rovfugletræk den sidste uges tid og venter stadig på en bølge af Hvepsevåger.

Ved middagstid kom Gert forbi og tog mig med på en tur til Kroghage for at kikke efter Karmindompap. Vi hørte en rigtig fint og fandt frem til hvor den sad, men desværre blev den jaget væk af en anden fugl og vi nåede kun lige se den flyve væk. Vi hverken så eller hørte mere til den. Det var ærgerligt jeg ikke fik set den rigtig godt, når det nu var min første Karmindompap. Men nu har jeg hørt den og er rimelig sikker på jeg nok skal genkende dens fløjten, hvis der skulle komme en her i haven en dag inden jeg tager hjem til København i næste uge. Bagefter var vi en lille tur ved Vesterhave for at se om vi kunne finde noget spændene, der var dog ikke så meget at komme efter.

Dagens mærkning:
Rødhals/Robin - 1
Rødstjert/Redstart - 1
Gulbug/Icterine warbler - 1
Gærdesanger/Lesser whitethroat - 2
Tornsanger/Whitethroat - 6
Havesanger/ Garden warbler - 6
Munk/Blackcap - 1
Gransanger/Chiffchaff - 5
Bogfinke/Chaffinch - 1
Stillits/Goldfinch - 2
Tornirisk/Linnet -1

Total 27


Blog v. Johanne Øhlers Aagaard

Ingen kommentarer: