fredag den 24. april 2015

En vild dag på stationen

Lizzy havde sin sidste ringmærkningsdag i går, og nu er hun rejst på ferie i Thailand. Hun har gjort et virkelig godt stykke arbejde, og de siger vi hende tusind tak for!

I de næste par uger overtager undertegnede tjansen med ringmærkningen, desværre nok ikke hver dag, men når tiden tillader det, og i dag åbnede jeg håbefuldt godt halvdelen af nettene i det disede vejr. Det viste sig hurtigt, at det skulle blive en uforglemmelig dag: Rødhalse og løvsangere tonsede igennem haven, fulgt af gransangere, jernspurve og rødstjerter.

Allerede på anden runde var der en munk med ring: MADRID stod der på den, så dagen var reddet, inden den var ret gammel. Dis og tåge vekslede frem og tilbage, og det gjorde, at fuglene bare blev ved med at slå sig ned. Det blev til flere nye ringmærkningsarter for året: Tornsanger, gærdesanger og broget fluesnapper og den ventede vendehals, som Lizzy så gerne ville have haft i hænderne.



Midt på eftermiddagen nærmede jeg mig Ø6, hvor jeg kunne se, at den liv og glade dage: tre solsorte (troede jeg) var gået i nettet, men da jeg kom helt derhen, víste det sig, at det var ringdrosler! Vi har aldrig nogen sinde før mærket flere af dem på én dag. Det var til at blive helt euforisk over!

De sidste mange dage har trækket gået dødt et par timer op af formiddagen, men ikke i dag, så jeg fortsatte helt til kl. 18, hvor totalen nåede op på 199 nymærkninger!

Dagens mærkninger/ today's ringing
Gransanger/Chiffchaff 31
Løvsanger/Willow Warbler 48
Fuglekonge/Goldcrest 2
Broget Fluesnapper/Pied Flycatcher 3
Rødhals(Robin 82
Jernspurv/Dunnock 6
Rødstjert/Redstart 3
Gærdesanger/Lesser Whitethroat 1
Tornsanger(Common Whitethroat 1
Tornirisk/Linnet 2
Gærdesmutte/Wren 1
Sangdrossel/Sung Thrush 7
Vendehals/Wryneck 1
Munk/Blackcap 7
Bogfinke/Chaffinch 1
Ringdrossel/Ring Ouzel 3
Total 199

Hans

Ingen kommentarer: