lørdag den 28. marts 2015

Kongen vender tilbage

Dagen i dag var for mit vedkommende, en af de dage jeg ikke glemmer lige foreløbig.

Nettene var oppe til sædvanlig tid og morgenen forløb stille og roligt, med et mindre, men konstant "flow" af fugle i nettene. Klokken 06:52 tikker en SMS ind fra Preben Berg, på Hyllekrog; "Konge M øst 06:52". Så for søren! Nu skulle jeg være effektiv, for at få en mulighed for at se en af mine drømmefugle. Jeg fik hurtigt adviseret Rune, som talte ederfugle fra spidsen. Kl. 07:17 havde jeg ti minutters pause inden næste netrunde. Jeg løb derfor ind i huset for at hente teleskopet og stillede mig så ud i forhaven, for at tjekke ederfuglene. Pludselig ringer Rune og jeg tror derfor at han har set kongeederfuglen flyve forbi. Det har han dog ikke! Vi snakker om at den stadig kan være på vej, og da en mellemstor flok ederfugle nærmer stationen, bliver vi hurtigt enige om at lægge på. Jeg sætter skopet i position, så flokken (der kommer tæt på kysten) vil blive synlig, så snart den er over havens vestligste krat. Pludselig bliver den forreste del af flokken synlig og som cirka den tiende fugl i flokken, springer en smuk adult han Kongeederfugl i øjnene! Både Rune og jeg følger fuglen i vores teleskoper, i den relativt korte periode, det tager flokken at passere. Ikke desto mindre ser vi fuglen rigtig fint, under gode lysforhold. Wauw! En bedre afslutning på mit 2-ugers ophold her på fuglestationen, havde jeg ikke kunne forestille mig.
Kongeederfugl (Somateria spectabilis) adult han, fotograferet ved Gedser Odde, marts 2011, af Jens Eriksen. Billedet er at finde i GFUs galleri.
Det blev til i alt 31 nymærkninger i løbet af morgenen og formiddagen, fordelt på 7 jernspurve, 4 rødhalse, 5 solsorte, 1 sangdrossel, 3 fuglekonger, 2 blåmejser, 3 musvitter, 1 skovspurv, 2 bogfinker, 1 kvækerfinke, 1 grønirisk og 1 grønsisken.
En del mærkede fugle fra de forrige dage blev også genfanget, heriblandt 2 rødtoppede fuglekonger.

Todays' ringing:
Dunnock 7
Robin 4
Blackbird 5
Song Thrush 1
Goldcrest 3
Blue Tit 2
Great Tit 3
Tree Sparrow 1
Chaffinch 2
Brambling 1
Greenfinch 1
Siskin 1

+ 1 adult male King Eider migrating east with Common Eiders!

Blog v. Anders O. W. Nielsen

Ingen kommentarer: