fredag den 11. juli 2014

Sjældne takvinger fra øst!!!!!

Vi havde hørt rygterne om en begyndende indflyvning af Østlig Takvinge , idet de var begyndt at dukke op i går og forgårs især på lokaliteter på Amager. I går blev der set en 4-5 stykker i Bøtø Plantage og Marielyst, så jeg fik hurtigt hængt lidt rødvinssnore ud på GFU i aftes, så de kunne være klar til solskinnet i formiddag.

Da jeg fik set den første sukkersnor, røg hjertet op i halsen på mig, for der sad en fordrukken takvinge! Det var dog et Hvidt C, og ud over en Admiral eller to, var der ikke andet end nogle fluer.

Så var man da kommet ned på jorden igen. Da jeg gik forbi brændeskuret, faldt mit øje på noget, der sad på en mejsekasse, og sørme, om det ikke var den Østlige Takvinge!! Første gang jeg har set sådan en. 
Det første eksemplar af Østlig Takvinge, på mejsekassen

Kameraet kom i funktion, og det gav et par hæderlige billeder, desværre kun af de sammenklappede vinger - lidt ØV!

10 minutter senere var der en mere, denne gang på rødvinssnorene, og den var da så venlig at sætte sig i positur på jorden et kort øjeblik! Dagen var reddet.
Den samarbejdsvillige

Jeg havde hænge lidt snore ud på Kroghage, og her var der også gevinst med en enkelt af de østlige, og for at det ikke skulle være løgn, kom der en overflyvende min have en time senere.
Den enlige på Kroghage

Det er den største registrerede influx af Nymphalis xanthomelas i Danmark nogensinde. De seneste tre dage er der registreret langt over 100 i DK. Indtil for 2-3 år siden har der kun været observeret 10-20 i landet gennem tiderne, så det var en stor oplevelse at se de skønne kræ.

Hans

Ingen kommentarer: